Coop Milj?pris 2014 – Premie for milj?riktig emballasje

Coop Milj?pris g?r i ?r til et forslag til ny og bedre emballasje for p?legg og til to ideer om ? bruke selve pakningene til ?kt kunnskap om oppbevaring av frukt og matsvinn.

Coop Milj?pris ble etablert i 2012, og deles ut i kategoriene Innovasjonsprisen og Hverdagsprisen. Form?let med prisen er ? l?fte fram ideer og tiltak som kan redusere matsvinn.
Klima- og milj?minister Tine Sundtoft stod for overrekkelsen av Coop Milj?pris 2014.
Milj?bevisste vinnere
Vinneren av kategorien Innovasjonsprisen er Dr?pe, en ny emballasje med bedret lukkemekanisme for oppsk?ret p?legg.
? Bedret emballasje kan gi ?kt holdbarhet og slik bidra til at vi kaster mindre mat. Oppsk?ret kj?ttp?legg er dessverre en matvare som det blir kastet mye av. Vi ?nsket derfor ? premiere Dr?pe, et flott forslag som vi ?nsker ? se om det er mulig ? videreutvikle, sier Knut Lutn?s, milj?sjef i Coop Norge.
I kategorien Hverdagsprisen deles prisen mellom forslaget Fruktpose, som vil bidra til ?kt kunnskap om oppbevaring, og forslaget Streken som vil minne forbrukerne p? omfanget p? matsvinn.
? Forslaget Streken viser hvor stor andel av en matvare som i gjennomsnitt blir kastet. Dette er en effektiv og konkret m?te ? bevisstgj?re oss som forbrukere. Vi innser at en slik merking nok ikke vil v?re ?nsket fra handelen, men som et bidrag til ?kt bevisstgj?ring ?nsket vi ? gi Coop Milj?pris til dette forslaget, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i v?re hender og medlem av juryen for prisen.
?kt bevissthet
Hver nordmann kaster 46,5 kg spiselig mat i ?ret. Likevel har flere blitt mer kritiske til ? kaste mat. Sp?rreunders?kelser gjort av ?stfoldforskning viser at andelen som sier de kaster mindre mat, har ?kt med rundt 15 prosent fra 2010 til 2013.
? Det er gledelig at folk er blitt mer bevisste p? matsvinn. Det viser at holdnings- og opplysningsarbeid hjelper, og Coop Milj?pris er et bidrag til dette, sier Lutn?s. FAKTA
Vinner av Coop Milj?pris Innovasjonsprisen 2014
Vinnerbidraget Dr?pen foresl?tt av Henriette Sagvolden Marki, produktdesignstudent ved H?gskolen i Oslo og Akershus, mottar 50.000 kr.
Vinnere av Coop Milj?pris Hverdagsprisen 2014
Hverdagsprisen deles mellom forslaget Fruktpose som er sendt inn av Lars-Bjarte Osland fra Gloppen i Sogn og Fjordane og forslaget Streken som er sendt inn av Elsbeth Kegge, Eva Burgerhoudt, Petter Holthe Hanssen, Mascha Burgerhoudt og Titus Burgerhoudt fra Drangedal. Begge vinnere mottar 25.000 kr.
Juryen
Leder Arild Hermstad i Framtiden i v?re hender, direkt?r Kari Bunes i Den norske emballasjeforening, milj?agent Sara Alsén Siddiqui fra barnas milj?organisasjon Milj?agentene, seniorforsker Ole J?rgen Hanssen ved ?stfoldforskning og kommunikasjonsdirekt?r Kristin Paus i Coop Norge. Milj?sjef Knut Lutn?s i Coop Norge er leder av Milj?prisens sekretariat.
For n?rmere informasjon, vennligst kontakt:
Knut Lutn?s, milj?sjef Coop Norge, tlf.: 905 42 323, [email protected] er en av fire store dagligvareakt?rer i Norge og driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker innenfor fem kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked. Coop har ogs? 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 107 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,4 millioner medlemmer.422000

Authors

Related posts

Top