G?r for verdensrekord

Torsdag starter ?rets utgave av Shell Eco-maraton, og det norske laget fra NTNU g?r for ny verdensrekord med sin helt nybygde bil. Men i dag r?der usikkerheten i laget, da tekniske problemer truer med ? sette en stopper for fors?ket

Det norske teamet fra NTNU i Trondheim, og den helt nye bilen DNV Fuelfighter 2, er n? p? plass i nederlandske Rotterdam, hvor ?rets utgave av Shell Eco-maraton g?r av stabelen fra torsdag til l?rdag. Tusenvis av timer er lagt ned, og bilen har en reell verdi p? ca 25 millioner kroner. Men med en helt nybygd bil inneholdende upr?vd teknologi, kan mye g? galt.
_ Ja, det er nok en rimelig nerv?s stemning i laget akkurat n?, forteller medieansvarlig Silje Skogrand mens resten av laget er p? veg ut av konkurranseomr?det for ? f? litt s?rt tiltrengt mat.
_ Det er ett eller annet som ikke virker helt slik det skal, og det gj?r at stemningen i laget blir lettere urolig, sier hun.
Lag fra hele verden er p? plass for ? konkurrere om ? kj?re lengst mulig p? en energimengde tilsvarende en liter drivstoff, og det norske laget stiller i klassen ?Urban Concept? som betyr at bilen blant annet m? ha fire hjul og ratt.
_ Vi har selvsagt ikke gitt opp. Det er tidlig i konkurransen enn?, og etter en liten matbit skal vi jobbe videre for ? l?se problemet, og v?re klar til ? sette ny verdensrekord. Det er jo en helt klar m?lsetting for oss, sier Skogrand.
Shell Eco-Marathon startet som en intern konkurranse hos Shell allerede i 1939, og har eksistert i sin n?v?rende form siden 1985. NTNU satte verdensrekord i 2009 da de kj?rte 1246 kilometer p? en energimengde tilsvarende en liter drivstoff med sin DNV Fuelfighter. Med oppf?lgeren DNV Fuelfighter 2, som har byttet energikilde fra brenselcelle til batteri, samt b?de er lettere og mer aerodynamisk, er m?lsettingen h?y foran ?rets l?p.
_ Konkurransen er alltid hard, og vi har mye ? leve opp til n?r vi representerer NTNU. Etter verdensrekorden i 2009 fikk laget ogs? en andreplass i fjor. S? vi har store sko ? fylle. Ikke bare vil vi fylle skoene, men kanskje gj?re det enda bedre enn tidligere ?r, sier Skogrand.
Den norske bilen kj?rer sine f?rste runder i Rotterdam fredag, og konkurransen avsluttes l?rdag ettermiddag. Det norske laget best?r av Fariborz Ali Heidarloo fra Iran, Silje Kristine Skogrand Pedersen fra Trondheim, Hans Gudvangen fra Aure, Petter Thorrud Larsen fra Langesund, Itxaso Yuguero Garmendia fra Spania, Fredrik Endresen fra Oslo, ?rjan Sjo fra Stavanger, Mats Herding Solberg fra Oslo, Eivind S?ter fra ?lesund, H?kan Johan Seiness fra Troms?, Benjamin Gutjahr fra Tyskland, Aksel Qviller fra Trondheim, Oluf Tonning fra Stryn og Aslak Brage Espeland fra Lillestr?m.
0600

Authors

Related posts

Top