Gir milj?lekter i gave til Redningsselskapet

Redningsselskapet vil fra neste v?r ha minst én milj?lekter som kan v?re f?rst p? plass ved oljeutslipp fra skip eller industri. Takket v?re en donasjon p? inntil 1,5 millioner kroner fra forretningsmannen Hans Herman Horn, s? kan Redningsselskapet n? bygge det f?rste ?flytende oljelense-depotet?.
Den f?rste milj?lekteren skal stasjoneres sammen med redningssk?yta ?Horn Flyer? p? Skj?rhalden til bruk i Ytre-Hvaler nasjonalpark og n?romr?det. Redningsselskapet kan si ja takk til den sjener?se gaven fra den mange?rige st?ttespilleren Hans Herman Horn, fordi man samtidig har f?tt p? plass en driftsavtale med Kystverket, som har sagt seg villig til ? betale driften og uttesting av utstyr p? inntil to slike lektere i en pr?veperiode.
Den 79 ?r gamle foretningsmannen Hans Herman Horn har allerede har gjennom familiens selskap og direkte gitt Redningsselskapet penger til fire redningssk?yter fra 1961 og til i dag. Den siste sk?yta er RS ?Horn Flyer? .
UTVIDER REDNINGSSK?YTAS VIRKEOMR?DE
– N?r denne ideen om milj?lekteren kom opp, s? synes jeg det var en naturlig utvidelse av redningssk?ytas virkeomr?de og klima og milj? er jo et stadig viktigere tema for folk, sier Hans Herman Horn, Han h?per at hans gave vil gj?re betydelig forskjell neste gang det skjer en slik ulykke i omr?det, som ulykken med det islandske fart?yet ?Godafoss? i februar i nasjonalparken.
RADIKALT KORTERE RESPONSTID
Milj?lekteren vil sammen med redningssk?yta utgj?re en ny type f?rstelinjes beredskap mot oljeutslipp fra skipstrafikk og land som kan skade den nyopprettede naturparken under vann ved Hvaler. Med rask respons kan den v?re nesten hvor som helst i ytre Oslofjord innen et par timer, og reduserer dermed responstiden ved oljes?l radikalt. Ved Godafoss-ulykken tok det seks timer til de f?rste lensene var p? plass. Under ideelle forhold og gitt en rask varsling av redningssk?ya, ville sk?yta v?r kunne v?rt i gang med ? legge ut de aller f?rste lensene etter femten-tjue minutter.
Grunnen til dette er at alt utstyret er klargjort p? kj?l, slik at det ikke g?r med un?dig tid til lasting og omlasting av utstyr.
GIR REDNINGSSELSKAPET EN NY ROLLE
– Det betyr at Redningsselskapet n? er i ferd med ? f? den rollen i milj?vern langs kysten som var hensikten da vern av kystmilj?et for et par ?r siden ble tatt inn som en del av form?lsparagrafen v?r, sier generalsekret?r i Redningsselskapet ?yvind Stene.
– At den f?rste av de to lekterne blir realisert takket v?re Hans Herman Horn er en gledelig nyhet for oss i Redningsselskapet ? og vi er allerede i full sving med ? skaffe penger til bygging av den neste. S? f?r de to lekterne bevise at de duger ved at vi f?r testet dem skikkelig ut for ? se muligheter og begrensninger, f?r vi g?r i dialog med Kystverket om eventuelt ? skaffe flere.
– V?rt langsiktige m?l er at det skal finnes en slik lekter alle steder hvor det finnes en redningssk?yte ? og kanskje ved enkelte lossk?yter ogs?, sier Stene.
DOBLER KAPASITETEN
Redningsselskapet er i forhandlinger med Marine Alutech i Finland om ? bygge den aller f?rste milj?lekteren tilpasset norske behov og norske forhold. Denne lekteren vil ha dobbelt s? stor lastekapasitet og kan ta dobbelt s? mye lenseutstyr om bord som den svenske l?nelekteren som denne vinteren har v?rt p? demonstrasjonstur sammen med redningssk?ytene rundt om i landet.0000

Authors
Top