Vann

Goodyear Dunlops lastebildekk klare for EU-merking

Goodyear Dunlop kunngj?r i dag at de har fullf?rt testingen av ca. 500 ulike lastebildekk, som omfatter omtrent 16 ulike dekktyper i 55 ulike dimensjoner, for ? sikre at disse er klare til ? m?te de nye EU-forskriftene om dekkmerking som trer i kraft den 1. november 2012.
Testingen ble utf?rt ved Goodyear Innovation Center in Luxembourg, som er selskapets hovedanlegg for forskning og utvikling i regionen, og direkte tilknyttet et av selskapets hovedanlegg for produksjon av lastebildekk. Goodyear Dunlop er p?lagt ? teste alle dekkene sine for ? kunne oppfylle en ny EU lov som krever at alle dekk blir utstyrt med den nye EU-merkingen, basert p? tre hovedkriterier, fra og med november i ?r. De nye forskriftene krever at alle produsenter tester dekkene sine for den nye merkingen ut fra EUs strenge kriterier.
?Vi gleder oss over at den nye merkingen kommer, fordi den vil bli enda en bekreftelse p? at dekkene v?re leverer det vi arbeider for ? drivstoffeffektivitet som ikke g?r p? akkord med sikkerheten?, sier Boris Stevanovic, markedsdirekt?r for lastebildekk hos Goodyear Dunlop i EMEA-regionen. ?Med de stigende drivstoffprisene i Europa som en kontinuerlig bekymring har vi fokusert p? ? levere et voksende sortiment av produkter med lav rullemotstand slik at lastebilene aktivt kan redusere drivstofforbruket ved hjelp av dekkene. Med rullemotstand og v?tgrep som n?kkelkriterier for merkingen er vi sikre p? at den offisielle EU-merkingen vil gjenspeile v?r evne til ? levere p? disse omr?dene.?
Som en del av sin p?g?ende kampanje for ? gj?re den europeiske veitransporten mer drivstoffeffektiv og redusere CO2-utslippene, arrangerte Goodyear Dunlop nylig sitt f?rste symposium for fl?teoperat?rer i Brussel under overskriften ?Drivstoffeffektivitet i europisk veitransport?[1]. Arrangementet samlet ca. 170 eksperter fra offentlige myndigheter, lastebilprodusenter og fl?teoperat?rer fra over 15 land til heldags?kter med diskusjoner og workshops som kunne bidra til ? identifisere utfordringene sektoren st?r overfor. Goodyear Dunlop lanserte ogs? sin drivstoffeffektivitetskalkulator p? symposiet. Den er tilgjengelig for fl?teoperat?rer p? www.fleet-calculator.eu p? Internett.
Optimering av dekk for best mulig ?konomi og sikkerhet er av h?yeste prioritet for Goodyear Dunlop, og deres produkter utmerker seg allerede p? disse omr?dene. Testene som er utf?rt p? Goodyear Dunlops dekksortiment for ? identifisere graderingen for den nye EU-merkingen, ga ogs? teknikerne anledning til ? kontrollere resultatene p? nytt for mange av de 50 kriteriene selskapet tester dekkene sine for, inkludert kj?relengde, holdbarhet og h?ndtering og veigrep p? t?rt og v?tt underlag. Selv om selskapet fullt og helt st?tter innf?ringen av den nye EU-merkingen, vil de ogs? fortsette ? informere om de andre kriteriene de tester dekkene sine for, slik at kundene f?r enda bredere kunnskaper om dekkenes egenskaper, ogs? ut over denne merkingen. Selskapet har investert i dekkforskning og -utvikling gjennom 112 ?r, og har for ?yeblikket over 700 spesialutdannede ingeni?rer og dekkspesialister og 270 testf?rere, testingeni?rer og teknikere ansatt i EMEA-regionen.
?Merkingen er virkelig gode nyheter for dekkj?perne, men det er viktig at man ogs? ser et st?rre bilde.. Et dekk som er merket med beste gradering i alle kategoriene, kan se ut som det ideelle dekket, og i enkelte klasser kan nok det v?re sant. Merkingen viser imidlertid bare tre av flere titalls ytelsesparametere som vi analyserer,? legger Stevanovic til. ?H?ndtering p? t?rt underlag, slitestyrke og holdbarhet, veigrep, bremsing p? sn? og is og ikke minst kj?relengde er andre kriterier som har stor betydning for sikkerhet og ?konomi for lastebil- og bussdekk. Vi har som m?l ? tilby dekk som f?r h?ye graderinger p? merkingen, og vi arbeider mot det m?let, men vi vil ikke markedsf?re et produkt f?r vi er sikre p? at dette m?let ikke g?r p? akkord med andre faktorer som virker inn p? sikkerhet eller ?konomi.?
Goodyear Dunlop vil implementere den nye merkingen fra 30. mai, n?r EU f?rst tillater frivillig merking. Etter november vil merkeinformasjonen finnes p? alt teknisk markedsf?ringsmateriell og p? Internett, i samsvar med EUs krav.
I tillegg til ? teste dekkene vil Goodyear Dunlop ogs? aktivt kj?re informasjonskampanjer og integrere merkingen i sitt markedsf?ringsmateriell overfor kundene sine, inkludert en tydelig oversikt over de ulike merkene p? nettsider, i annonser og i trykt materiale.
Du finner mer informasjon om den nye dekkmerkingen (p? engelsk) i det vedlagte faktabladet.
[1] Mer informasjon om symposiet og rapporten er ? finne p? www.fleet-fuel-efficiency.eu.
Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer ?tte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic best?r av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter p? mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av h?ykvalitets- og ultrah?ykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har f?rt til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskj?ring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du g? til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du g? til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.
Vedlagte filer
0000

Similar Posts