Natursp?rsm?l

Gustavsbergs Nautic klosett prisbel?nnet i iF Packaging Award

I h?st lanserte Gustavsberg sin nye baderomsserie Nautic. N? bel?nnes Gustavsberg med iF Packaging Award for den innovative og s?regne emballasjel?sningen for klosettet. En milj?smart l?sning som er enkel ? kildesortere.
Den prestisjefulle, internasjonale designpriset iF product design award har blitt delt ut siden 1953. ?r 2008 kom det en ny pris, iF Packaging Award, da emballasjedesign har f?tt ?kt betydning, grunnet ?kt ?konomisk og milj?bevissthet. I ?r har den internasjonale juryen vurdert 203 bidrag fra 144 deltagende bedrifter i 24 land og plukket ut vinnere i seks kategorier. Klosettet i Gustavsbergs Nautic-serie bel?nnes i kategorien ?Sales packaging?. Avgj?rende kriterier var valg av materiale, innovasjonsgrad, funksjonalitet og varemerkeprofilering.
Motivasjon:

Motivasjonen for den nye emballasjen var ? minske milj?p?virkningen, forbedre ergonomien n?r man b?rer klosettet og utnytte markedsf?ringspotensialet med emballasjen ? ? vise at det er et klosett fra Gustavsberg hos grossister og i butikk. ? erstatte den tradisjonelle trepallen med b?lgepapp med isopor, minsker materialforbruket og gj?r emballasjen enkel ? gjenvinne. Ergonomiske h?ndtak og en vektreduksjon p? emballasjen med 86 prosent gj?r den lett ? b?re. En ?pning gj?r det enkelt ? kontrollere att alle deler er med uten ? ?delegge emballasjen. Hvit etikett p? den gr?, skreddersydde emballasjen gj?r at den skiller seg ut p? utsalgsstedet.
Krav fra fagfolk og fra EU
Under utviklingen av Nautic tok Gustavsberg hensyn til fagfolks krav for ? gj?re emballasjen lettere ? b?re og enklere ? kildesortere for gjenvinning. Den n? prisbel?nte Nautic-emballasjen harmonerer samtidig bra med de nye EU-direktivene som stiller strengere krav til gjenvinning og gjenbruk av bygg- og rivningsavfall. Idag kastes omkring tre millioner tonn bygg- og rivningsavfall i Sverige. ?r 2020 skal minst 70 prosent av bygg- og rivningsavfallet kunne gjenvinnes eller gjenbrukes. I dag er dette tallet 50 prosent.
? For oss er det viktig ? kunne bidra til mer milj?bevisst bygging, forteller Stefan Ljung, produktsjef p? Gustavsberg. At vi kombinerer ergonomi, milj?bevissthet og samtidig lykkes ? utnytte markedsf?ringspotensialet i emballasje gj?r oss selvsagt veldig stole. Premien deler vi p? Gustavsberg med alle de involverte; Myra Industriell Design som skapt Nautic og emballasjen og Smurfit Kappa Group som har produsert emballasjen.
For mer informasjon samt bilder kontakt gjerne:
Charlotte Axelsson, PR & Communications Manager Gustavsberg
Telefon: +46 8-570 393 54.
E-post: [email protected]
S?k gjerne og last ned bilder i v?r bildebank: http://gberg.citat.se/marketstore/
Gustavsberg er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter, med salg i Skandinavia, Russland, Hviterussland, Ukraina og de baltiske landene med flere eksportmarkeder. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 600 medarbeidere, og omsetningen er cirka 1000 millioner SEK. Gustavsbergsgruppen er et heleid datterselskap av det tyske konsernet Villeroy & Boch AG, og tilh?rer dermed en av Europas st?rste produsenter av baderomsinnredninger. www.gustavsberg.no0000

Similar Posts