Drivhuseffekten

Hyundai med nye modeller og lavere utslipp

Hyundai viser biler og motorer som bidrar til lavere utslipp p? bilmessen i Paris. I tillegg til helt nye i20 vises to nye sm?, gjerrige turbomotorer sammen med brenselcelle-spydspissen ix35 FCEV p? selskapets stand. I tillegg feires Hyundais rallyteam p? standen, snart ferdig med sin f?rste sesong med fremgang p? alle fronter, blant annet en dobbeltseier i ?rets WRC.
Nye Hyundai i20
Hyundais hovedattraksjon i ?r blir nye i20, med nytt design, mere innvendig plass og lang utstyrsliste. Den er utviklet og bygget i Europa og kommer med flere motoralternativ og en interi?r med premiumf?lelse. N? er bilen klar for nye m?lgrupper med stor plass, avanserte teknologiske l?sninger, h?y komfort og ny design.
Les mer om den nye bilen i vedlagte presseskriv. Der finners alle detaljene om den nye utfordreren i B-segmentet som i tidligere utgaver (Getz/i20) har solgt n?rmere en million siden f?rste generasjon i 2002. i20 har siden sin debut i 2008 solgt over 400 000 eksemplarer. Hyundai planlegger ? selge 100 000 stk i ?ret, og i Norge skal man selge minst 1 000 i 2015. Prisen i Norge er ikke bestemt.
To nye turbomotorer
For ? m?te ettersp?rselen etter biler med mindre motorer presenteres ogs? to nye turbo-bensinmotorer med direkte innspr?ytning (T-GDI) p? messen. En p? 1.0 liter og en 1,4 liter.
Brenselcellebiler
Hyundais ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) har allerede markert seg som en spydspissmodell blant el-brenselcellebiler, bla. ved ? kj?re over 700 km uten fylling av hydrogen (Oslo-K?benhavn-Malm?). Bilen har v?rt i produksjon siden februar 2013 og mange biler er allerede levert i Danmark (15 biler til K?benhavn by), Frankrike, Tyskland, Nederland, Sverige, Norge og England. ix35 er utstyrt med en elektrisk motor p? 100 kW (136 hk) og har en toppfart p? 160 km/t.
i40 48V hybrid
Hyundais i40 48V hybrid ?ker kraften med 15 prosent og reduserer CO2 utslipp med opp til 20 prosent takket v?re kombinasjonen av en 1,7 liters dieselmotor og ett 48 volts bly-karbon batteri. En belte-drevet startmotor (BSG) erstatter dynamoen og gj?r at motoren re-starter omtrent uten lyd eller vibrasjoner. Bilen kan ogs? kj?re p? kun str?m p? lavere hastigheter eller “cruising”. Batteriet lader seg selv ved fartsredukasjon og oppbremsing, hvor BSG fungerer som en generator. Under akselerasjon st?tter BSG motoren med 10 kW for ? redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp. Med turbo ?ker kapasiteten til 155 hk med maks dreiemoment p? 360 Nm. Batteriet trenger ingen kj?ling og er plassert sammen med reservehjulet og tar derfor ikke opp bagasjeplass. Ekstravekten er 46 kg.
i40 48V hybrid er en demoversjon laget for ? vise teknologier og muligheter Hyundai jobber med.
Konseptbilen Intrado
Hyundai viser ogs? konseptbilen Intrado, en visjon p? hvordan fremtidens transportbehov kan l?ses. Intrado er den f?rste konseptbilen etter at Hyundais nye designsjef Peter Schreyer tok over. Den er et bevis p? Hyundais tro p? at avansert teknologi kan kombineres med intelligent design.
Les mer, og om nye i30 CNG (cmpressed natural gas) i vedlagte presseskriv (2 X PDF).
Velkommen til Paris Expo Porte de Versailles, Hall 3, Aisle D, Stand nr 417.
Hyundai pressekonferanse: 2. oktober 16:00 – 16:15

Hyundai Motor Company i Korea er en verdens st?rste bilprodusent n?rmere 100 000 ansatte. Hyundai er representert i 193 land med rundt 6 000 forhandlere. I Norge har selskapet 67 forhandlere, og har solgt n?rmere 100 000 biler siden merket kom til landet i 1992.

Similar Posts