Natursp?rsm?l

Kundens sikkerhet i fokus

Tenker du over hvilken kanne du bruker n?r du fyller drivstoff til b?ten og plenklipperen? Kanskje lar du kanna st? i bagasjerommet mens den blir fylt? Eller synes du det er bare tull at du ikke skal bruke mobiltelefonen mens du tanker opp bilen?
P? Shells stasjoner i hele landet er det et daglig sikkerhetsfokus som skal bidra til ? gj?re stasjonene til en trygg arbeidsplass, og et trygt sted ? v?re for kundene. Men for ? komme i m?l med dette arbeidet er samarbeid med kunder viktig. Shell lanserer derfor kundens egen sikkerhetsbrosjyre.
_ Det er heldigvis sv?rt sjeldent at vi observerer folk som r?yker ved pumpene. Like fullt vet i at det skjer fra tid til annen. Samtidig er det ikke uvanlig at folk snakker i mobiltelefon samtidig som de fyller drivstoff. Vi er selvsagt klar over at det skal sv?rt mye til for at en mobiltelefon antenner mens du st?r og fyller, men skulle du v?re uheldig ? miste denne i bakken er faren langt st?rre for en antennelse. Mens du fyller kommer det ut noe drivstoffdamp. Denne dampen er tyngre enn luft og vil legge seg p? bakken der du st?r. Skulle du miste telefonen i bakken, vil en gnist fra telefonen kunne antenne, og da har vi en potensielt sv?rt farlig situasjon, sier Shells HMS ansvarlig for stasjonene, Stian Stenseth.
_ Et annet viktig fokus er at kundene kun bruker godkjent kanne n?r de skal fylle. Dessuten er det vesentlig at de tar kanna ut av bilen, og ikke for eksempel lar den st? i bagasjerommet av bilen, der den ikke blir jordet, men kan ha statisk elektrisitet i seg. Vi opplevde for en tid tilbake en kunde som brukte en trakt og kanne som ikke var godkjent, hvor det bygget seg opp statisk elektrisitet og antente under fylling. Dette var en sv?rt farlig situasjon, hvor kunden virkelig stod i fare for ? bli skadd. Heldigvis gikk det bra denne gangen, og vi vil strekke oss langt for at vi ikke skal se slike situasjoner i fremtiden, sier Stenseth
Med bakgrunn i slike hendelser har Shell utarbeidet en sikkerhetsfolder som gj?res tilgjengelig for alle kunder. Denne lanseres p? Shells egen internasjonale sikkerhetsdag onsdag 8. juni.
Her finner kunden den informasjon de trenger for ? kunne forst? hvilke faremomenter du har p? en stasjon, og hvordan man skal unng? ? sette seg selv og andre i fare.
Men er det virkelig n?dvendig ? g? til et slikt steg som ? lage en egen sikkerhetsbrosjyre til kundene?
_ Man skulle kanskje tro at alle forstod og respekterer farene p? en bensinstasjon, da de aller fleste er godt kjent med at vi her h?ndterer sv?rt brennbart stoff. Men samtidig er det ? stikke innom en bensinstasjon en dagligdags aff?re, og du er jo ikke normalt i direkte kontakt med drivstoffet. Da kan fokuset forsvinne, og folk glemmer ? tenke seg om. Derfor synes vi det kunne v?re en fin ting ? gj?re. Samtidig ser vi ogs? at denne brosjyren kan v?re et fint ?redskap? for v?re ansatte, n?r de p?peker farlig oppf?rsel ovenfor en kunde. Med en slik brosjyre kan kunden i ro og mak skaffe seg forst?else for hvorfor vi ber deg legge fra deg mobiltelefonen n?r du fyller, eller stumpe r?yken inne p? stasjonsomr?det, avslutter Stenseth.

Bildetekst: HMS-leder Stian Stenseth likestiller HMS-arbeidet med det kommersielle: – N?r kundene er trygge og f?ler seg vel, kommer de tilbake.
For mer informasjon: kontakt Stian Stenseth, telefon: 98 22 31 95.

UNDERSAK:
Sikkerhet hver dag
Med Shells nye brosjyre kan butikksjef Robin Solvang Madsen (24) ved Shell Frogner i Oslo gj?re flere kunder oppmerksomme p? de rette holdningene p? stasjonsomr?det. Han er understreker viktigheten av det daglige sikkerhetsarbeidet:
– Vi driver jo med dette hver dag, sl?r Solvang Madsen fast.
Han har flere ?rs butikkerfaring bak seg og har v?rt butikksjef for Shell Frogner i Oslo i seks m?neder. Han er takknemlig for det HMS-arbeidet som ledes fra Shell sentralt:
– Dette gjelder jo ikke bare meg som sjef, men alle som jobber her. Med kursing s? blir det lettere ? forutse hva som kan bli en farlig situasjon ? og det er jo det viktige, ? kunne avverge at det oppst?r en u?nsket hendelse. Derfor er ogs? en slik brosjyre et ypperlig verkt?y i v?r daglige kommunikasjon med kundene, sier Solvang Madsen.
Shell Frogner i Fredrik Stangs gate er d?gn?pen og har et varierende kundebase:
– Vi har 500 kunder innom v?r stasjon daglig, men det er de tilfeldig forbipasserende og kundene som er her p? nattestid som oftest trenger en p?minnelse, sier Solvang Madsen.
Bildetekst 1: Rapporterer alle nestenulykkene: butikksjef Robin Solvang Madsen.
0000

Similar Posts