V?r

L’Oréal – fra en liten idé til et skj?nnhetsunivers

-A single little idea every day for years will take you to the edge of the world, Eugéne Schueller.
L’Oréals historie starter med kjemikeren Eugéne Schueller, en ung mann som etter sine studier fikk en interesse for h?rfarge og ?nsket ? tilby en mer sk?nsom og profesjonell formel enn den som allerede fantes p? markedet. Eugéne jobbet som hovedassistent p? et apotek p? den tiden, men valgte ? forlate sin arbeidsgiver for ? starte for seg selv. Den f?rste h?rfargen komponert av Schueller blir laget under navnet Oréal og blir etterhvert en stor suksess. Like etter, i 1909, blir firmaet som vi idag kjenner som L’Oréal grunnlagt.
Over 100 ?r senere har selskapet vokst til ? bli en av de st?rste akt?rene i sitt segment, hvor forskning fortsatt er en av de viktigste pillarene i selskapet. Ca. 3,7% (over 800 millioner) av all omsetning blir investert i forskning og mer enn 4000 ansatte jobber p? Research&Innovation-sentre verden over, 70% av dem er kvinner. Bare i 2013 ble det registrert 624 patenter og p? over 40 ?r er det skapt over 130 molekyler f.eks Pro-Xylane, Filloxane og LR2412.
L’Oréals R&I sentre er ogs? grunnen til at L’Oréal begynte ? fase ut dyref?rs?k lenge f?r det ble p?budt. Ved ? forske frem nye, alternative metoder er det mulig ? validere sikkerheten p? ingredienser og produkter p? andre m?ter, blant annet ved ? benytte Episkin (kunstig hud) og Prediktive Metoder. Dette kan du lese mer om her: http://www.mynewsdesk.com/no/l-oreal-norge-corporate-newsroom/pressreleases/alternativ-til-dyretesting-1053904

I dag er familien Bettencourt Meyers og Nestlé de st?rste aksjon?rene i L’Oréal, etterfulgt av internasjonale institusjonelle investorer. L?Oreal er tilstede i 130 land, og har 77 500 ansatte verden over. Det norske kontoret til L’Oréal ligger p? Lysaker, rett utenfor Oslo og har rundt 160 ansatte.

L?Oreal har 4 divisjoner som n?r kunder p? tvers av alle distribusjonskanaler:
Consumer Products – Tilgjengelig i massemarkedet med bred distribusjon
L?Oreal LUXE – Selektive distribusjonskanaler
Professional Products – Tilbyr h?r- og skj?nnhetspleie gjennom skj?nnhetssalonger
Active Cosmetics – Distribueres gjennom apotek
The Body Shop – Separat divisjon innen L?Oreal

Etikk st?r sv?rt sentralt i L’Oréal. I 2002 var L’Oréal et av de f?rste selskapene i Frankrike som etablerte en Code of Business Ethics, i 2007 utnevnte vi en Chief Ethics Officer. Alle ansatte hos L?Oreal har signert ?Code of business ethics – the way we work”. Hvert ?r organiserer hvert enkelt land en etikkdag, der ansatte kan stille sp?rsm?l og diskutere etiske temaer med ledelsen. I tillegg til etikk har vi sentrale verdier som ligger til grunn for m?ten vi jobber p? i L’Oréal: Lidenskap, Innovasjon, Entrepen?rskap, ?penhet, S?ken etter utmerkede resultater og Ansvar.

I 2013 lanserte L’Oréal ‘Sharing Beauty With All’ som inkluderer CSR-program og m?l for b?rekraftig utvikling. Programmet inkluderer ambisi?se m?l for 2020, der v?re forpliktelser ikke bare gjelder innovasjon, produksjon og konsum, men ogs? i form av relasjoner med v?re ansatte, leverand?rer og samfunnet rundt oss. Programmet adresserer hele verdikjeden, og har en klar visjon: Vi vil gj?re skj?nnhet b?rekraftig og b?rekraftighet vakkert. Du kan lese mer om dette her: http://www.mynewsdesk.com/no/l-oreal-norge-corporate-newsroom/pressreleases/universialisation-med-baerekraft-som-strategi-1062501

P? bildet ?verst i saken ser man Eugéne Schueller med sine f?rste ansatte vitenskapsmenn, og vitenskapskvinne Miss Galissot (helt til h?yre), som blandt annet bidro til ? skape en av de f?rste solbeskyttende produktene p? markedet under merket Ambre Solaire.

L?Oréal er et av verdens st?rste kosmetikkselskap, grunnlagt av vitenskapsmannen Eugene Schueller i Frankrike i 1909. L?Oréal har en unik portef?lje med 28 internasjonale og komplement?re merkevarer. V?re hovedkategorier er h?rfarge, make-up, h?rpleie, hudpleie og duft. L?Oréal er tilstede i 130 land, og har 77 500 ansatte verden over.
L?Oréal har 4 divisjoner som n?r kunder p? tvers av alle distribusjonskanaler: Consumer Products er tilgjengelig p? massemarkedet med brede distribusjonskanaler; L?Oréal Luxe gjennom selektive distribusjonskanaler; Professional Products Division tilbyr h?r- og skj?nnhetspleie gjennom skj?nnhetssalonger; samt Active Cosmetics gjennom apotek. The Body Shop er i tillegg en separat divisjon innen L?Oréal.
L?Oréals strategi bygger p? ?Universalisation? betyr globalisering med respekt for ulikheter. Dette handler om ? tilby skreddersydde skj?nnhetsprodukter som er tilpasset kundenes ulike livsstil, skj?nnhetsvaner og kj?pekraft, avhengig av hvor de bor.
De sentrale verdiene som ligger til grunn for m?ten vi jobber p? i L’Oréal er: Lidenskap, Innovasjon, Entrepen?rskap, ?penhet, S?ken etter utmerkede resultater og Ansvar.

Similar Posts