Mange bekker sm? gj?r en stor ?

(Fornebu 5. juni 2013) 110 ungdomsskoler, 36 160 elever, 180 000 brukte mobiler, 6 millioner dugnadskroner, 23 mobile spleiselag, 85 stengte phishing-nettsteder og 532 tonn mindre CO2 ut i atmosf?ren. Dette er noen av stikkordene fra Telenors innsats p? samfunnsansvarsomr?det i 2012.
? Slike resultater er det g?y ? ta med seg videre, sier Berit Svendsen, som er administrerende direkt?r i Telenor Norge. ? Vi jobber m?lrettet gjennom hele ?ret for ? bidra til at Norge skal bli et enda bedre land ? bo i. En b?rekraftig og samfunnsansvarlig virksomhet krever engasjerte medarbeidere, og det har vi i Telenor! Samfunnsansvaret v?rt favner bredt, og det er veldig motiverende for den videre innsatsen ? se s? mange gode resultater stilt opp ved siden av hverandre.
?rsrapporten ?Samfunnsansvar og b?rekraft 2012? er n? tilgjengelig p? Telenor Norges nettsider om samfunnsansvar.
? Man blir aldri ferdig med ? ta et aktivt samfunnsansvar, men ? se en slik samlet oversikt over resultatene gir oss p?gangsmot og inspirasjon til ? fortsette dette arbeidet, sier Berit Svendsen.
T?rene triller n?r ungdom deler netterfaringer
Annenhver ungdom mellom 10 og 15 ?r sier at de eller noen de kjenner har blitt mobbet eller ertet via nettet. 80 prosent av norske foreldre tror ikke at digital mobbing ang?r deres barn.
I 2012 bes?kte Bruk Hue-kampanjen 110 ungdomsskoler. Bruk Hues Ole Roger Vest?yl m?tte i alt 36 160 skoleelever og 5800 foreldre p? sin reise gjennom landet.
? Vi diskuterer hva ungdommen opplever p? nettet, og gir r?d om hvordan de b?r m?te digitale plage?nder, forteller Vest?yl.
? Det er ogs? viktig ? fortelle hva som er lov og ikke lov, slik at elevene selv blir ansvarsbevisste nettbrukere. N?r vi for eksempel forteller at det er ulovlig ? spre bilder av en person uten hans eller hennes samtykke, blir de fleste i salen veldig overrasket.
Bruk Hue er Norges st?rste kampanje mot digital mobbing. og er et samarbeidsprosjekt mellom Barnevakten, Medietilsynet, Norges R?de Kors og Telenor Norge.
? I Bruk Hue har vi proffe folk som kommuniserer med ungdommen p? deres egne premisser. Jeg har selv deltatt p? Bruk Hue-m?ter, og det er sterke historier som kommer frem, sier Telenors Berit Svendsen. ? N?r 8 av 10 barn og unge i dag bruker sosiale medier flere ganger om dagen, er det dessverre et faktum at mange i salen har opplevd digitale overgrep som f?r flere til ? ta til t?rene. B?de elever og foreldre melder tilbake at Bruk Hue er til stor nytte, og da er det verdt hver krone vi legger i kampanjen!
Fra oppstarten i 2008 til og med v?rsesongen 2013 har 120 000 elever og 22 000 foreldre deltatt. Kampanjen fortsetter til h?sten.
Fra Gausdal til Gambia ? gulljakt i roteskuffen
7 av 10 nordmenn har gamle mobiler liggende i roteskuffen, men med innsamlingsaksjonen ?brukt mobil nye muligheter? fisket Telenor og Norges idrettsforbund opp hele 180 000 gamle mobiler fra norske roteskuffer i 2012. For denne dugnaden betaler Telenor Norge lagene 35 kroner per mobil, og innsatsen i 2012 skaffet dermed norske idrettslag 6 millioner dugnadskroner i klubbkassa. I fjor stod Ski ILs fotballgruppe og h?ndballgruppe for et resultat i s?rklasse: hele 3136 gamle mobiler klarte de ? samle inn.? Dette er bra for milj?et, bra for breddeidretten og bra for forbrukere i den tredje verden som ikke har sjanse til ? kj?pe seg en splitter ny mobil, sier Telenor Norge-sjef Berit Svendsen. 90 prosent av en gammel mobil kan resirkuleres , og sv?rt mange norske mobiltelefoner kan gjenbrukes i nye markeder. ? 180 000 innsamlede mobiler i l?pet av et ?r er et str?lende resultat! For oss i Telenor er dette et vinn-vinn-vinn-prosjekt, og vi betaler med glede regningen for prosjektet, sier Svendsen.
Dekning i dalstr?ka innafor
Stadig flere nordmenn f?r mobildekning der de bor. Men der det er langt mellom folk og vanskelig terreng, kan enhver bedrifts?konomistudent fortelle deg at det blir for utfordrende og dyrt ? bygge ut mobilnettet. For at ogs? folk i grisgrendte str?k skal f? muligheten til ? kommunisere med mobiltelefon, har Telenor i mange tilfeller g?tt sammen med de lokale myndighetene om det vi kaller mobile spleiselag. Dekningsekspertene i Telenor utreder hvilke teknologiske l?sninger som m? til, og Telenor g?r sammen med lokalmyndighetene om ? betale regningen for ? skaffe mobildekning i disse utkantstr?kene. I 2012 fikk 17 kommuner i 7 fylker mobildekning p? 23 nye steder takket v?re slike spleiselag.
TALL FRA TELENOR NORGES SAMFUNNSANSVARSRAPPORT

Bruk Hue20122008 ? 2012
Bes?kte skoler (antall)110350
Elever
36 160103 707
Foresatte
580017 864
Brukt mobil nye muligheter
2012
2011
2011-2012

Mobiler innsamlet totalt
180 114
171 854
351 968

Dugnadskroner fra Telenor til idrettslagene, totalt

12 318 880

Reduksjon i CO2-utslipp og energiforbruk
Utvikling 2008 ? 2012
2008
2009
2010
2011
2012

CO2-utslipp (tonn)
8 959
7 830
7 633
7 001
6 569

Energiforbruk (GWh)
301
293
298
278
274

Telenor Norges flyreiser – utvikling
2008
2009
2010
2011
2012

Innland/Skandinavia ? antall
13 068
9 801
9 736
8 600
7 434

Europa ? antall
2 223
1 661
1 306
1 057
1 026

Transatlantisk – antall
247
185
256
271
184

Sum flyreiser
15 538
11 647
11 298
9 928
8 644

KONTAKTINFORMASJON
Ana Brodtkorb, leder for Samfunnsansvar i Telenor Norge.
Tlf.: 90 20 98 32, e-post: [email protected]
Telenor Norge er landets st?rste leverand?r av tele- og datatjenester. Via v?rt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredb?nd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger ogs? tjenester til andre telekom-operat?rer.Vi har 4200 medarbeidere fordelt p? over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret v?rt ligger p? Fornebu i Oslo. 2700

Authors

Related posts

Top