Nordic Choice blir Norges f?rste ?kosertifiserte hotellselskap

Nordic Choice er Norges st?rste innkj?per av ?kologiske produkter innen storhusholdning. Clarion Hotel Royal Christiania blir f?rste hotell med bronsemerket i henhold til Debios nye ?kosertifisering. N? f?lger resten av selskapets 86 norske hoteller.
-Allerede i 2007 valgte Nordic Choice ? satse p? et bredt og godt utvalg ?kologiske produkter p? frokostbordet. Vi er derfor stolte av at hotellene n? blir f?rst ut med Debios bronsemerke, sier Torgeir Silseth, administrerende direkt?r i Nordic Choice.
Debios nye merkeordning
Den norske organisasjonen Debio, kontroll?r og godkjenner av ?kologiske produksjoner i Norge, har i ?r lansert en ny merkeordning for restauranter og hoteller som tilbyr ?kologisk mat. Merkeordningen skiller mellom gull-, s?lv- og bronsesertifisering, og har til form?l ? gj?re det enkelt for forbrukeren ? gjenkjenne serveringssteder som tilbyr gjestene ?kologisk mat. For ? kvalifisere til bronsemerke m? hotellene servere minimum 15 ulike ?kologiske produkter.
– For ? n? regjeringens m?l om 15 % ?kologisk produksjon og matforbruk innen 2020, er vi helt avhengig av store, nasjonale akt?rer som ettersp?r ?kologiske produkter. I dag spiller Nordic Choice en avgj?rende rolle. Derfor er det ekstra hyggelig at hotellselskapet er det f?rste i Norge til ? motta Debio serveringsmerke for ?kologisk servering. Det bekrefter at hotellkjeden g?r foran, ikke bare i ord, men ogs? med handling, sier Emil Mohr, prosjektleder for merkeordningen i Debio.
Spisser ?ko-satsningen
Nordic Choice har det siste ?ret spisset den ?kologiske satsningen mot utvalgte ?kologiske produkter. For eksempel er all kaffe og alle skallegg som serveres gjestene ?kologiske. Bare i fjor serverte de norske Nordic Choice-hotellene1600 kopper ?kologisk kaffe hver time, og kj?pte 3,5 millioner ?kologiske skallegg. I tillegg har hver av de fem kjedene under Nordic Choice-paraplyen valgt et eget ?kologisk sortiment de tilbyr gjestene.
– V?re hoteller st?r for 23 % av all omsetning av ?kologiske produkter inne storhusholdnings-markedet. Vi ?nsker ? aktivt bruke v?r posisjon som storinnkj?per. Derfor spisser vi den ?kologiske satsningen mot produkter der vi vet at Nordic Choice utgj?r en forskjell, sier Torgeir Silseth, administrerende direkt?r i Nordic Choice.
Clarion Hotel Royal Christiania er det f?rste hotellet som mottar merket. Utover h?sten vil alle norske Nordic Choice-hoteller sertifiseres og merkes med bronsjegodkjenning.
Utvider matsatsningen
?kologisk mat inng?r i Nordic Choice? strategi for ? fremme b?rekraftig mat. Det inkluderer helse, klima, milj?, artsmangfold, dyrevelferd og etisk handel.
– Med 20 000 gjester daglig, handler matsatsningen om ? tilby gjestene et sunt og godt matalternativ til tradisjonell hotellmat. V?r ambisjon er ? servere gjestene gode matopplevelser, samtidig som vi bidrar til en positiv samfunnsutvikling, avslutter Torgeir Silseth, administrerende direkt?r i Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels er Nordens st?rste hotellkonsern med 170 hoteller og 12 000 medarbeidere i Skandinavia og Baltikum. Selskapet markedsf?rer kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion, samt 9 unike hotellperler innen Nordic Hotels & Resorts. Alle hoteller er milj?sertifisert etter ISO 14001.3400

Authors
Top