Natursp?rsm?l

P? pallen i Tyskland

Det norske laget i Shell Eco-marathon, DNV Fuel Figther, endte p? en solid andreplass under konkurransen i Tyskland l?rdag.
En n?rmest m?ll?s og lykkelig teamleder, Uwe Schindler, hadde problem med ? uttrykke hva han egentlig f?lte da konkurransen var over og de kunne konstatere at de hadde klart andreplassen.
– Tenk at vi vurderte ? trekke oss fra Shell Eco-marathon ved juletider. Ja, og vi tenkte det for bare en uke siden ogs?. Dette har v?rt en periode med noen fantastiske oppturer og tider hvor vi er sikker p? at vi ikke klarer ? f? bilen ferdig. Akkurat n? vet jeg nesten ikke hva jeg f?ler. Vi har ikke sovet mye de siste dagene, s? vi er totalt utladet og lykkelig, sier Schindler.
Lagets sj?f?r, Mads Hoel, som har den intense jobben med ? kj?re bilen er sv?rt forn?yd med resultatet og konkurransen.
– ? v?re med p? Shell Eco-marathon er nok det kuleste jeg har gjort i hele mitt liv, gliser han under hjelmen like f?r han setter seg inn i bilen f?r siste fors?k.
Det er flere kategorier de 212 deltakende lagene konkurrerer i, og DNV Fuel Fighter er i klassen ?Urban Consept? som betyr at bilen skal v?re bygd p? samme prinsipp som dagens biler, og dermed setter krav til en viss kj?rekomfort og 4 hjul, noe bilene i klassen for prototyper ikke har som krav.
Laget kom til Tyskland allerede tirsdag for ? gj?re forberedelser til de formelle rundene. Torsdag startet konkurransen og i l?pet av tiden fram til l?rdag f?r lagene fem sjanser til ? gjennomf?re seks runder p? EuroSpeedway banen i Lausitz i Tyskland.
Det var under lagets siste sjanse de lykkes med et resultat som holdt til en god andreplass med resultatet 99 kilometer/kWt, som tilsvarer ca 1000 kilometer p? drivstoff tilsvarende en liter.
Laget hadde en m?lsetting om ? sette verdensrekord i ?r, men den st?ende rekorden p? 1246 kilometer som ble tatt av den samme bilen i 2009 ble ikke sl?tt i ?r heller.
?rets vinner ble et nederlandsk lag som ble m?lt til ? oppn? 104 kilometer/kWh p? drivstoff tilsvarende en liter bensin, som betyr at det var sv?rt likt mellom de to vinnende lagene.

BAKGRUNNSTOFF:
Hva er Shell Eco-marathon:
Prinsippet bak Shell Eco-marathon er enkelt: design, bygg og kj?r et kj?ret?y som g?r lengst mulig p? minst mulig drivstoff. M?let med prosjektet er ikke ? kj?re fortest mulig, og komme f?rst over m?lstreken, men ? bruke s? lite drivstoff som mulig over en gitt distanse.
Shell Eco-marathon er en plattform for utdanning som inspirerer unge designere og ingeni?rer fra hale verden til ? utvikle nye metoder for b?rekraftig mobilitet. Programmet oppmuntrer innovasjon og utvikling av ledende teknologi for h?yere, og er rettet mot studenter p? h?yskole- og universitetsniv?.
Shell Eco-marathon synliggj?r Shells engasjement for ? m?te verdens ?kende energibehov p? en ansvarlig m?te ? og inviterer andre til ? gj?re det samme. Det skapes ogs? en arena for debatt om smartere l?sninger som b?de involverer akademikere, politikere, n?ringsliv og studenter.
Lagene konkurrerer i to hovedkategorier:
Futuristiske prototyper: str?mlinjeformede tre- eller firehjuls biler for fortrinnsvis designforhold skal gi den st?rste effekten for ? redusere forbruk.
Urban Concept: Disse bilene er bygd over en mer konvensjonell metode, og ser mer ut som biler enn prototypene. Sj?f?ren sitter oppreist i bilen og den har normalt fire hjul.
Begge biltypene kan enten bruke konvensjonelt drivstoff eller alternative energikilder som hydrogen, elektrisitet eller solceller.
Fakta om Shell Eco-marathon Europe 2011:
– Shell Eco-marathon Europe arrangeres n? for 27. gang. De siste ?rene har ogs? Amerika og Asia gjort egne arrangement.
– Ca 3000 studenter og veiledere deltar i Europa i ?r.
– 212 lag deltar
– 27 land er representert
– I ?r konkurrerer 149 av lagene i kategorien for prototyper, mens 63 lag deltar i Urban concept kategorien.
– 87 lag har valgt ? konkurrere i en ny klasse som kalles E-mobility og omfatter biler som g?r p? Hydrogen, batteri og solenergi.
Litt historikk:
– Under den f?rste Shell Eco-marathon Europe konkurransen i 1985, kj?rte samtlige biler p? 97 oktan bensin.
– I 1989 ble 98 oktan Shell Superplus brukt av alle teamene.
– I 1990 kom den f?rste dieselbilen inn i konkurransen. Den kj?rte p? Shell Formula Diesel.
– I 2003 ser vi de f?rste bilene som bruker alternativ energi som hydrogen, solenergi og biodrivstoff.
– I 2003 blir ogs? Urban Concept introdusert i konkurransen.
– I 2006 f?r vi den f?rste vinneren som har en forbrenningsmotor som bruker biodrivstoff.
– I 2007 blir Gas to Liquid (GTL) introdusert som en ny energikilde i konkurransen.
– I 2010 kj?res det f?rste demonstrasjonsl?p med biler som g?r p? batteri
– I 2011 har batteribiler en egen klasse.
Deltakere:
Teamet 2011 best?r av totalt 19 medlemmer. 9 personer tilh?rer kjernen av teamet og har erfaring fra forskjellige spesialiseringsomr?der innenfor sin studieretning, eksempelvis: prosjektledelse, maskinteknikk eller kybernetikk.
Kjerneteamet er:
H?kon Jenserud, Uwe Schindler (prosjektleder), Mats Hoel, Tim Mjellem Stockfleth, Aksel Qviller, Alexander Welland, Sigri Halsteinsild Bleie, Jardar S?lna ?verby og Silje Lyngved Owrenn.
NTNUs deltakelse:
Studentene fra NTNU deltar i prosjektet ved ? skrive sin masteroppgave ved NTNU, og baserer sin hovedoppgave rundt ? bygge bilen, delta i Shell Eco-marathon, samt ? skrive en omfattende rapport om prosessen. De andre 10 personene som er viktige brikker i prosjektet jobber med design, PR og media, samt sponsor kontakt. Det er ogs? frivillig hjelp i form av b?de mekanisk og kybernetisk kompetanse. To av medlemmene har allerede h?stet erfaringer innenfor dette prosjektet og Shell Eco-marathon, da de var en del av DNV Fuel Fighter teamet i 2010, og tar utfordringen en gang til. Det er n? for fjerde gang at NTNU stiller med et lag i denne konkurransen, og bilen DNV Fuel Fighter er allerede tidligere verdensrekordholder da den i 2009 kj?rte 1246 km p? en energiekvivalent tilsvarende én liter bensin. DNV (Det Norske Veritas) er lagets hovedsponsor, og st?r bak navnet DNV Fuel Fighter.
F?lg oss p?:
www.shell.com/ecomarathon
www.youtube.com/shell
twitter.com/shell_ecomar
www.facebook.com/shell.ecomarathoneurope
64400

Similar Posts