Shelldama er tilbake

N? er Shelldama tilbake etter n?rmere 20 ?rs frav?r. Den popul?re figuren gjorde i sin tid begrepet ?Ekstraservice, det er Shell, det? til allemannseie i det som sies ? v?re en av norgeshistoriens mest vellykkede markedskampanjer.
Mariann Krogness har siden reklamefilmene gikk sin seiergang i 1992 blitt hetende Shelldama, og de aller fleste over 30 ?r husker figuren som hang bak kassa i en sliten bensinstasjon og delte ut sine betraktninger om kundeservice.
Akkurat som for 20 ?r siden er det Arne Garvang som har forfattet tekstene til Shelldama, som i ukene fremover vil representere Shell Fresh gjennom en serie radioreklamer. Krogness beskriver det ? v?re tilbake som Shelldama slik:
– Skrekkblandet fryd! Dama er like fryktl?s som f?r, jeg er litt redd for hva hun kan finne p?.
I 1992 kommenterte hun reklamesuksessen som ?helt spr?tt? til norsk media. Da ringte telefonen hjemme hos henne b?de sent og tidlig av folk som ville tilby jobb, ha intervju eller vite om de kunne f? kj?pt reklamefilmene p? video.
Sist uke lanserte Shell i tillegg et pr?veprosjekt med bemannet kj?rebane, som har f?tt navnet ?Ekstraservice?.
– Vi vet jo at ?Ekstraservice? er et begrep som henger ved Shell fremdeles. Dermed synes vi det var fint ? kunne bruke et begrep folk allerede forbinder med Shell, samtidig som det sier noe om den nye tjenesten. At vi n? ogs? f?r Marianne Krogness tilbake som Shelldama er virkelig g?y. Hun har en helt unik posisjon i Shells historie, sier Lillian Aasheim som er kommunikasjonssjef for salg og marked i Shell.
Det er Norgesgruppen som har Fresh-konseptet for Shell, og er de som har hentet inn igjen Shelldama for ? profilere Shell Fresh. De har stor tro p? at kundene vil sette pris p? et nytt m?te med Marianne Krogness i velkjent stil.
– Ja, vi synes det var tid for ? trekke fram henne fra glemselen igjen, og vi h?per dette blir til glede for kundene, sier markedssjef Ida Fjell.
1000

Authors
Top