Sikker bil er ikke luksus

Moderne sikkerhetsutstyr gj?r nye biler tyngre, og dermed ogs? dyrere i det norske avgiftssystemet. ? Nytt sikkerhetsutstyr spiller en stor rolle for trafikksikkerheten, og da er det uforst?elig at norske myndigheter konsekvent bruker bilens sikkerhetsutstyr som ?melkeku?, sier generalsekret?r i KNA, Jan Johansen.
Norge har en gammel bilpark, med en snittalder p? 10,5 ?r. Snittalderen for vraking av bil var i fjor p? 19,2 ?r, den h?yeste alderen som er registrert siden statistikken startet i 1985.
– Samtidig vet vi at nye biler generelt er sikrere enn eldre biler. ?rsaken til dette er at bilindustrien bruker mye ressurser p? ? utvikle ny teknologi som dels gj?r at ulykker unng?s, og dels reduserer skadeomfanget dersom ulykken skulle inntreffe, forteller Jan Johansen fra Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).
For ? illustrere dette har KNA unders?kt forskjellene mellom en VW Golf fra 1981 og en fra 2013. Som forventet er den nye bilen sikrere, men vi ser ogs? at sikkerhetsutstyret bidrar til ? gj?re bilen tyngre, noe som igjen medf?rer h?yere kj?psavgift.
Den gamle bilen hadde hodest?tter foran, trepunkts-sikkerhetsbelter foran, sikkerhetsrattstamme, polstret dashbord, skivebremser foran og bremsekraftforsterker som standard sikkerhetsutstyr.
Den nye bilen, derimot, hadde ogs? blokkeringsfrie bremser, antispinnregulering, antiskrens med bremseassistent, elektronisk differensialbrems, tretthetsvarsling, multikollisjonsbrems, pre-crash kollisjonsbeskyttelse, ventilerte skivebremser foran og skivebremser bak. Samt kollisjonsputer og sidekollisjonsputer for f?rer og sidepassasjer, hodekollisjonsputer foran og bak, knekolliskonspute p? f?rersiden, deaktiverbar kollisjonspute p? passasjersiden, whiplash-optimerte hodest?tter foran, tre 3-punktsseler bak, 3 hodest?tter bak, isofix barneseteinnfesting for to barneseter bak og et tredje h?ytsittende LED-bremselys.
– Som vi ser har det kommet en lang rekke nyvinner p? Golfen fra 2013 sammenliknet med den fra 1981, men delvis p? grunn av alt sikkerhets-utstyret har vekten g?tt opp fra 780 til 1172 kg. Den nye bilen har en vektavgift p? 45 031 kroner, mens den ville hatt en avgift p? 29 320 kromer dersom den hadde veid 780 kg.
KNA anbefaler derfor at f?lgende grep gj?res:
– Sikker bil er ikke luksus, og kj?psavgiften b?r derfor endres for ? premiere kj?p av trafikksikker bil. Slik vil vi raskere f? en tryggere bilpark. I tillegg har generelt h?ye kj?psavgifter gitt Norge en gammel, forurensende og lite trafikksikker bilpark. KNA vil derfor sterkt anbefale generelt lavere kj?psavgifter for ? sikre en nyere, mer milj?vennlig og ikke minst sikrere bilpark, avslutter Jan Johansen.
KNA sendte nylig over dokumentet ?14 grep for en bedre bilhverdag? til politikere p? stortinget med noen ?enkle? grep for hvordan man i Norge kan f? sikrere og mer milj?vennlige biler, bedre veier og bedre trafikkoppl?ring. Dokumentet kan lastes ned p? www.kna.no

Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) er klubben for deg som ?nsker et mer aktivt, morsommere og tryggere forhold til bilen! KNA ble stiftet i 1907 og er landets eldste bilorganiasjon. I hele sin historie har KNA arbeidet for best mulig vilk?r for bilistene – og ekte bilglede er KNA fremste form?l. KNA tilbyr attraktive medlemsfordeler, organiserer bilsport, snakker bilistenes sak og bygger attraktivt klubbliv der det er godt ? v?re.KNA representerer den internasjonale bilorganisasjonen FIA (Féderation International de l´Automobile) som i likhet med KNA arbeider for ? ?ke interessen for og bedre rammebetingelsene for bilister globalt og som samtidig organiserer internasjonal motorsport. 0000

Authors

Related posts

Top