Klimasp?rsm?l

Statsministeren m?ter USAs energiminister kl. 10.30

Minde Sjokolade vil n? bli pakket p? en ny og mer effektiv m?te og det vil spare milj?et for minimum 50 tonn CO2 og 54 lastebilturer i ?ret. Milj?gevinstene er et resultat av et effektiviserings- og optimaliseringsprogram som Brynild Gruppen AS har gjennomf?rt i forbindelse med en revitalisering av Minde Sjokolade sine poser 1. februar 2010.
– Vi har g?tt igjennom hele verdikjeden og blant annet sett p? alt vi kan forbedre for ? redusere milj?utslippene. Resultatet er at vi gj?r alt nytt p? hele portef?ljen og vil oppn? en milj?gevinst p? minimum 50 tonn CO2 -utslipp i ?ret. Vi vil endre alt fra emballasje til logistikkl?sning. For oss handler dette om ? ta samfunnsansvar og bidra til et bedre milj?, samtidig som vi tror b?de handelen og norske forbrukere vil ?nske Norges mest milj?vennlige sjokoladeposer velkommen p? markedet, sier Stig Lassen-Urdahl som er markedssjef i Brynild Gruppen.
Milj?gevinst tilsvarende 1000 flyturer fra Oslo til Bergen
Brynild Gruppen har redusert mengden med luft i sjokoladeposene, gjort de lavere og utnytter bredden i st?rre grad. Man vil da g? fra 400 poser til 756 poser per pall, det gir en forbedring per pall p? hele 89 prosent. Det vil igjen f?re til en ?rlig reduksjon p? 47 prosent i antall paller som distribueres, det vil si 3.400 paller og 54 trailere i ?ret. If?lge SAS? milj?kalkulator tilsvarer CO2 -utslippene som spares p? frakt ?rlig nesten 1000 flyturer fra Oslo til Bergen.
– Bak dette milj?bidraget ligger det et solid arbeid som setter en ny milj?standard vi h?per at flere akt?rer vil strekke seg etter. Vi har i lengre tid v?rt opptatt av at leverand?rer til dagligvarehandelen tar en gjennomgang av dagens logistikkl?sninger for ? se om de kan oppn? milj?- og effektivitetsgevinster. Samlet sett tror vi at kategorien for sjokoladeposer alene kan spare bruken av opp mot 20 000 paller ?rlig og det tilsvarer en betydelig mengde med milj?utslipp og reduserte kostnader, dermed er oppfordringen sendt videre, sier Roar Getz, prosjektleder i Dagligvarehandelens Milj?forum.
Kort om Brynild Gruppen
Brynild Gruppen er et av Norges st?rste familieeide n?ringsmiddelselskap og ble etablert i Fredrikstad i 1895. Gruppens aktivitet er knyttet til merkevareforvaltning, salg og produksjon innenfor godterier og n?tter / snacks. De mest kjente merkevarene er Dent, Brynild, Minde Sjokolade, Den Lille N?ttefabrikken, Michael`s Farm og Repsils. Brynild Gruppen hadde i 2008 en omsetning p? 943 millioner kroner. Morselskapet, Brynild Holding AS, er 100 % eiet av familien Brynildsen.
For ytterligere informasjon vennligst kontakt
Kristin Trollerud, Markedsdirekt?r i Brynild Gruppen, tlf 950 55 615 ([email protected] )
Karsten F. Hansen, Administrerende Direkt?r i Brynild Gruppen, tlf 482 22 554 ([email protected] )
Roar Getz, Prosjektleder i Dagligvarehandelens Milj?forum, tlf 957 98 852 ([email protected] )
0000

Similar Posts