Milj?teknikk

T-banen i Oslo jubilerer med knallresultater

Jubileumstog nummer 100 avdukes i dag
26 prosent vekst i antall reisende og 30 prosent flere avganger
95 prosent av toget er resirkulerbart
T-banen produserer str?m n?r den bremser
Byr?d for samferdsel Ola Elvestuen i Oslo Kommune avduker i dag vognsett nr 100 som settes i trafikk i Oslo. T-banen innfrir p? b?de punktlighet og driftssikkerhet, og er et milj?vennlig transportalternativ for hver fjerde Oslo-borger.

Snart syv ?r er g?tt siden det f?rste nye hvite vognsettet fra Siemens rullet ut p? T-banenettet i Oslo h?sten 2006. Siden den gang har det kommet ytterligere 99 vognsett fra Siemens-fabrikken i Wien og til Norge, og bidratt til en vekst p? 26 prosent til 82 millioner reisende i ?ret. Antall avganger er ?kt med 30 prosent, og hver eneste arbeidsdag har T-banen 290.000 reisende. Antar man at hver av de reisende tar T-banen to ganger per dag, benyttes T-banen av 145.000 personer daglig. Det tilsvarer en fjerdedel av alle innbyggerne i Oslo.

– Dette er en stor dag og en milep?l for kollektivtransporten i Oslo. Siemens-vognene er en formidabel suksess etter at den kom p? skinner i Oslo. De bidrar sv?rt positivt til ?kt regularitet, driftsikkerhet og effektivitet p? T-banen, sier konsernsjef Cato Hellesj? i Kollektivtransportproduksjon AS.

Over 30 prosent flere avganger, mye kortere ventetid og en punktlighet p? 99,7 prosent er viktige grunner til at flere velger T-banen. H?y komfort, lyse farger, behagelig st?yniv? og rene vogner har ogs? mye ? si for publikum.

Milj?vennlig
T-banen fra Siemens er laget av 95 prosent resirkulerbart materiale, og bruker mindre str?m enn den gamle modellen. Det lave str?mforbruket oppn?s fordi alle vognene produserer str?m n?r de bremser, som gjenbrukes av de andre vognene i nettet.

– Vi er stolte over at vognene gjenbruker kj?restr?m og bruker langt mindre energi enn den tidligere T-banen. Dette gir en stor milj?gevinst for Oslo og hele byens befolkning, sier Hellesj?

Bra samarbeid
Overdukningen av vogn nummer 100 markerer ogs? et generasjonsskifte innen T-banen i Oslo. Aldri tidligere har v?rt st?rre, mer komfortabelt og mer funksjonelt enn i dag.
– Det gode samarbeidet mellom Kollektivtransportproduksjon (KTP) og Siemens er en viktig grunn til denne suksessen, mener Hellesj?.
– I Siemens er vi opptatt ? utvikle teknologiske l?sninger for en b?rekraftig fremtid. Vi er derfor ekstra glade for at vi har v?rt med p? et s? viktig prosjekt, og samtidig bidratt til ? gj?re Oslo til en enda smartere by n?r det gjelder kollektivtransport og milj?vennlighet, sier administrerende direkt?r i Siemens, Per Otto Dyb.
Avdukning av T-bane nr 100 den 24. april
Tid: Kl. 13:00
Sted: Ryen vognhall, V?rveien 55, Oslo

Om Siemens
Siemens er en global akt?r som utvikler h?yteknologiske og innovative l?sninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens st?rste leverand?r av b?rekraftige og milj?vennlige l?sninger, og over 40 prosent av omsetningen p? 78,3 milliarder euro kommer fra virksomhetens gr?nne portef?lje. I over 160 ?r har Siemens satt tydelige spor i utvikling av nye teknologil?sninger for hele verden, og med 363.000 medarbeidere i mer enn 190 land spiller selskapet en viktig rolle ogs? n?r det gjelder fremtidens utfordringer. Den norske virksomheten til Siemens har cirka 2000 medarbeidere fordelt p? 12 lokasjoner og omsetter for om lag 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret ligger i Oslo.

Fakta om Siemens MX3000 T-banevogner
Togsett nr. 100 ble produsert p? Siemens fabrikker i Wien i februar og mars, og ankom Oslo l?rdag 23. mars i ?r. Tiden f?r den settes i trafikk er brukt til testkj?ring og modifisering. 100 MX-tog er i drift fra og med i dag. Et MX-tog best?r av 3 vognkasser. Dette gir 300 vognkasser i drift, sammenlignet med de utrangerte T-vognene hvor det p? det meste var 207 vognkasser i drift.
Gjennomsnittlig ?rlig kj?relengde per tog: 120 000 km. Med en forventet levetid p? 40 ?r gir dette en total kj?relengde p? 4,8 millioner km. Hvert togsett (3 vogner) tar 493 passasjerer. P? de fleste avgangene kj?res imidlertid 6-vognssett, noe som betyr at hvert tog tar n?rmere 1 000 passasjerer.

3900

Similar Posts