Toyota ?kte hybridsalget med 150 prosent i Norge

Salgsstatistikken viser at Toyotas salg av hybridmodeller i 1. kvartal i ?r var 150,3 prosent h?yere enn i samme periode i fjor. Til sammenligning var Toyotas hybridvekst i Europa, i samme periode, rundt 80 prosent. Norge er landet som kan vise til den klart st?rste veksten.
– Denne suksessen skyldes i stor grad introduksjonen av nye fullhybridmodeller som Yaris hybrid, Prius+ Seven og Auris hybrid, sier Toyota Norges informasjonssjef Espen Olsen. P? de nye modellene er batteriene smartere pakket under baksetene eller midtkonsollen og stjeler ikke plass i kupeen lenger
Toyota mener ogs? at milj?egenskapene, konkurransedyktige priser og kj?reopplevelsen gj?r hybridene stadig mer interessante for folk flest: – Folk har blitt mer oppmerksomme p? milj?gevinstene ved ? kj?re hybridbiler. Hybridbilene slipper ut lite CO2 og samtidig minimalt med helseskadelig NOx, sier Olsen. Med hjelp fra avgiftssystemet er bilene samtidig prismessig konkurransedyktige.
N?r 50 prosent hybridandel
I l?pet av 1. kvartal ble det levert i alt 4.088 Toyota personbiler p? det norske markedet i f?lge Opplysningsr?det for veitrafikken. Dette holdt til en andre plass totalt med 12,1 prosent markedsandel.
Sm?bilen Yaris er Toyotas mest kj?pte modell med 1.033 biler, foran Auris (979), Avensis (623, kun konvensjonelle drivlinjer) og Prius (599). Prius-versjonene, inkludert den nye syvseteren Prius + Seven, er utelukkende fullhybridmodeller.
Interessant nok forteller statistikken at brorparten av kundene til konvensjonelle Toyota-modeller velger hybrid:
648 av 1.033 solgte Yaris har fullhybrid drivlinje (63 prosent).
709 av 979 solgte Auris er hybridmodeller (72 prosent).
Dette bidrar til at 47,5 prosent av alle registrerte Toyota personbiler s? langt i ?r er fullhybrider.
Slik blir utviklingen
Informasjonssjef Espen Olsen regner med at rundt 50 prosent av Toyotas totale 2013-registerte biler i Norge vil v?re fullhybrider. Det blir i s? fall vesentlig h?yere enn fjor?ret som endte p? dr?yt 20 prosent hybrider.
– Vi forventer videre vekst n?r Auris Touring Sports kommer som verdens f?rste fullhybrid stasjonsvogn til h?sten, avslutter Espen Olsen.
Toyotas f?rste hybridmodell, Prius, kom for?vrig i salg i Norge i 2000. Den aller f?rste ladbare varianten, med betegnelsen Prius Plug-in Hybrid ble lansert p? det norske markedet i august fjor.
Toyota Motor Corporation (TMC) er en av de ti beste bedriftene p? listen til Fortune Global 5001. og er blant verdens ledende verdensomspennende konserner. Toyota er en av verdens st?rste bilprodusenter, med et salg p? totalt 6.7 millioner biler i ?ret2 p? alle fem kontinenter. Toyota er stolt over ? v?re en av de mest beundrede bilprodusenter gjennom tidene3, noe bedriften tror skyldes engasjementet for ? tilfredsstille sine kunder. Som mange foretak som har satt sine spor i historien, har Toyota blitt formet av en unik samling verdier og prinsipper. Disse har sine r?tter i bedriftens opprinnelige ?r i Japan.
0000

Authors
Top