Vi har norges mest tilfredse str?mkunder

Kundene elsker Flytoget
(Oslo, 9. mai 2012) Flytoget har Norges mest forn?yde kunder, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2012. Det viser ?rets unders?kelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelsh?yskolen BI.
Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelsh?yskolen BI har i mer enn femten ?r m?lt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
Mer enn 8900 norske forbrukere har deltatt i ?rets unders?kelse, og fortalt hvor forn?yd de er med bedrifter de kj?per varer og tjenester fra. Til sammen 192 virksomheter fra 40 ulike bransjer f?r sin ?rlige dom fra norske forbrukere.
Rekord i tilfredshet
Vinneren av Kundetilfredshetsprisen 2012 heter Flytoget.
Selskapet oppn?r en kundetilfredshetsscore p? 85,8 poeng av maksimalt 100 oppn?elige kundetilfredshetspoeng. Dette er den h?yeste scoren som noensinne har er m?lt, og det er tredje gang at Flytoget vinner Kundetilfredshetsprisen.
Det er jevnt i toppen for bedriftene med Norges mest tilfredse kunder. Etter Flytoget kommer Finn.no, som legger opp til at kundene gj?r jobben selv n?r de skal kj?pe, selge, bytte eller gi bort varer og tjenester. Og kundene verdsetter sin egen innsats, og selskapet Finn.no, med ? gi 84,4 av 100 oppn?elige kundetilfredshetspoeng.
Toyotas bilforhandlere kj?rer seg opp til en sterk 3. plass i ?rets unders?kelse.
? Dette viser at Toyota har man?vrert seg gjennom krisen med b?de ?ren og kundens tilfredshet og lojalitet i behold, sier P?l Rasmus Silseth, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelsh?yskolen BI.
Fjor?ret vinner, mobiloperat?ren One Call, oppn?r samme poengsum som i fjor med 83,7 av 100 mulige kundetilfredshetspoeng. Det var likevel ikke nok til ? forsvare fjor?rets f?rsteplass.
Bedriftene har skjerpet seg
Norske forbrukere har gjennom de siste ti ?rene blitt mer tilfredse med bedriftene de kj?per varer og tjenester.
I ?r ligger gjennomsnittet for de vel 190 unders?kte virksomhetene p? 71,3 av 100 mulige kundetilfredshetspoeng. Det er det h?yeste niv?et som er m?lt siden Norsk Kundebarometer startet sine m?linger. ?rets resultater ligger i gjennomsnitt neste fem poeng h?yere enn i bunn?ret 2002.
? Stadig fokus p? service og kundetilfredshet har bidratt til at norske bedrifter har skjerpet seg i konkurransen om ? vinne kundenes gunst, sier Silseth ved BI.
Det er ikke bare enkeltbedrifter som har forbedret seg gjennom de siste ?rene. Vi finner ogs? en rekke bransjer der alle akt?rene i bransjen, har l?ftet seg. Det gjelder bransjer som skadeforsikring, eiendomsmegling og mobiltelefoni hvor alle akt?rene innenfor bransjen har forbedret seg betydelig.
Til og med tidvis utskjelte str?mleverand?rer gj?r det bedre som bransje. En av str?mleverand?rene, Gudbrandsdal Energi, har til og med erobret enn plass blant Topp 10 i ?rets unders?kelse fra Norsk Kundebarometer. Noe av forbedringen kan ogs? henge sammen med prisutviklingen i str?mmarkedet.
Det er fortsatt et stort sprang fra de beste til de d?rligste i str?mklassen, det skiller mer enn 22 poeng mellom beste og d?rligste str?mleverand?r.
P? stedet hvil
Selv om mange bedrifter har dokumentert imponerende forbedringer de siste ?rene, er det noen bransjer som ikke ser ut til ? klare ? heve seg og som stort sett ligger p? 60-tallet p? kundetilfredshet. Her finner vi blant andre bredb?ndstilbyderne. Men, ogs? forhandlere av sko, kl?r, sport, m?bler, interi?r og ?El-kjeder? har gjennom ti ?r ligget p? samme lave niv?er der vi kan karakterisere kundenes holdning til bedriftene som likegyldige.
Helt p? bunn i ?rets unders?kelse finner vi Lindex, Dagbladet, Odin Kapitalforvaltning og DnB Kapitalforvaltning, som f?r resultater helt nede p? 50-tallet i kundetilfredshet.
Topp 10 Kundetilfredshet 2012 ? Norsk Kundebarometer ved BI
PlasseringTilfredshet
1 (2)Flytoget85,8
2 (10)Finn.no84,4
3 (6)Toyota83,9
4 (1)One Call83,7
5 (3)Hurtigruten83,6
6 (14)BMW82,7
7 (11)Skandiabanken82,1
8 (5)Vinmonopolet82,0
9 (33)Gudbrandsdal Energi81,9
10 (22)Mercedes-Benz81,8

Kilde: Norsk Kundebarometer ved Handelsh?yskolen BI. Tabellen viser oppn?dde kundetilfredshetspoeng (av maksimalt 100 oppn?elige). Plassering fra 2011 i parentes.
Resultater 2012 ? Bransjevis
BransjeBedriftTilfredshetLojalitet
Str?mleverand?rerGudbrandsdal Energi81,986,6
NorgesEnergi75,581,2
LOS72,781,7
Fjordkraft71,379,3
Fortum70,780,0
Trondheim Kraft69,081,3
Nord-Tr?ndelag Elektrisitetsverk (NTE)67,881,4
Eidsiva65,276,8
Hafslund Str?m64,473,5
Lyse59,577,2

Norsk Kundebarometer ved Handelsh?yskolen BI
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelsh?yskolen BI som hvert ?r m?ler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene f?r muligheten til ? si hva de mener om bedrifter de kj?per varer og tjenester fra.
Norsk Kundebarometer er fundert p? forskning av h?y internasjonal kvalitet og stiller p? linje med tilsvarende nasjonale kundeindekser i land som USA, Sverige, Tyskland, Taiwan. Forskning basert p? Norsk Kundebarometer har resultert i 2 doktorgrader og flere publiseringer i internasjonalt anerkjente vitenskapelige journaler.
Fakta om ?rets unders?kelse:
Norstat har p? oppdrag fra Norsk Kundebarometer ved BI spurt 8990 forbrukere om hvor forn?yd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Unders?kelsen omfatter til sammen 192 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privat?konomi, og gir svar p? hvor dyktige de er til ? tilfredsstille sine kunder.
Personene som er intervjuet kan vurdere inntil 4 bedrifter, men maksimalt ?n bedrift innenfor hver av de rundt 40 bransjene som Norsk Kundebarometer omfatter. Norsk Kundebarometers 2012-m?ling baserer seg p? til sammen 19301 kundevurderinger p? forbrukermarkedet.
Fullstendige resultatlister fra Norsk Kundebarometers 2012-unders?kelse blir lagt ut p? nettsidenewww.kundebarometer.com 9. mai 2012 kl 1500. Bransjevise resultater legges ut 10. mai.
Kontaktinformasjon:
Prosjektleder P?l Rasmus Silseth,
Norsk Kundebarometer ved Handelsh?yskolen BI.
Tlf: 46 41 05 66
E-post: [email protected]
http://www.kundebarometer.com

Og Gudbrandsdal Energi
Gudbrandsdal Energi er en landsdekkende kraftleverand?r som historisk sett har v?rt blant de aller billigste p? pris. Det skal vi fortsette med. Fra ? v?re en liten str?mleverand?r i det norske str?mmarkedet har selskapet i l?pet av de siste 8 ?r hatt en betydelig ?kning i antall nye kunder. Selskapet er n? blant de 10 st?rste str?mselskapene i Norge med sine ca 85 000 str?mkunder.
0000

Authors

Related posts

Top